بلاگرها و نقش آنها در توسعه تجارت الکترونیک ایران2024-01-13

آینده تجارت ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا: نقش همگرایی دیجیتال

همچنین، به تحلیل روندهای نوین، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در اقتصاد دیجیتال ایران و چالش‌های اقتصاد دیجیتال در ایران می‌پردازد و به‌طور خاص به نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی و ترویج این تغییرات توجه خواهد داشت. این سفر به دنیای اقتصاد دیجیتال، نگاهی عمیق به چالش‌ها و فرصت‌های موجود در برابر این تحولات را به مخاطبان ارائه خواهد داد. براساس آمار سامانه اینماد حدود 51 درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی که اینماد اخذ کرده‏اند، تا پایان سال 1400، بین 1 تا 4 سال فعالیت داشته‏اند. 27 درصد بین 4 تا 8 سال سابقه فعالیت دارند، 20 درصد کمتر از 1 سال سابقه فعالیت داشته و 2 درصد بیش از 8 سال سابقه فعالیت دارند. علاوه بر این مطابق با آمار به‌دست آمده از سامانه اینماد در سال 1400 حدود 78 درصد از کسب و کارهای مجازی که اینماد اخذ نموده اند، شخصیت حقیقی داشته و 22 درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی با شخصیت حقوقی اقدام به اخذ اینماد کرده‏اند.

آگاهی از برند برای کسب و کارها بسیار مهم است، مهم نیست حضور آن ها در بازار تا چه اندازه قوی است. امروزه آگاهی از برند به این معنی است که اطمینان حاصل کنید که مشتریان شما برند شما را شناسایی می کنند. در همین حال آمارها نشان می‌دهد از ۴ درصد سهم خرده فروشی آنلاین ایران تنها نیمی از آن به بازیگران رسمی اختصاص دارد و نیم دیگر آن در اختیار بازار خاکستری و غیر شفاف قرار دارد.

رسانه تریبون اقتصاد در این زمینه تحلیل‌های دقیقی ارائه می‌دهد که نشان‌دهنده اهمیت این حمایت‌ها در موفقیت استارتاپ‌ها است. یکی از مهم‌ترین روندها، افزایش آگاهی و آموزش در زمینه فن‌آوری‌های نوین است که موجب می‌شود که افراد و کسب‌وکارها با این تحولات همگام شوند. همچنین، سرمایه‌گذاری‌های کلان در حوزه‌های دیجیتال و فین‌تک، می‌تواند به‌عنوان یک فرصت سرمایه‌گذاری در اقتصاد دیجیتال ایران محسوب شود. این فرصت‌ها نه‌تنها برای سرمایه‌گذاران، بلکه برای استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک نیز حیاتی‌اند.

{
    {
  • امروزه بسیاری از تاجران موفق کار تجارت خود را از طریق سایت های اینترنتی انجام می دهند که خیلی راحت می باشد.
  • |}
  • پلتفرم‌های برخط دیگر امروز یک بخش فانتزی نبوده بلکه سرمایه‌های اصلی ملت ما برای حفظ و ارتقای خود در جغرافیای دیجیتال فردا هستند.
  • بلاگران مسافرت و گردشگری می‌توانند به ارتقاء صنعت گردشگری و تشویق به سفرها و کاوش‌های جدید کمک کنند و به معرفی مقاصد گردشگری کمتر شناخته شده کمک کنند.
  • طبق گزارش پادرو تقریبا در زمستان 1401، فروشگاه‌ها توانستند کم‌کم مشتریان سابق خود را بازگردانند که این مسئله می‌تواند به‌خاطر فراگیر شدن vpn در بین مردم باشد که به 80درصد رسیده است.
  • {
  • در نتیجه، بازاری شکل می‌گیرد که در آن مصرف‌کنندگان نه‌تنها از تنوع بیشتر، بلکه از کیفیت بالاتر و قیمت‌های مناسب‌تر بهره‌مند می‌شوند.
  • |}{
  • این فرصت‌ها نه‌تنها برای سرمایه‌گذاران، بلکه برای استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک نیز حیاتی‌اند.
  • |}
|}

عوامل قتل دانشجوی دانشگاه تهران دستگیر و در حال بازجویی هستند

توصیه و حمایت از فراتر رفتن شرکت‌های ایرانی از مرزها صرفاً مسئله افزایش درآمد ملی نیست بلکه از آن مهمتر، تبدیل ایران به یکی از گره‌ها یا کاروانسرای تجارت دیجیتال و در پیامد آن، ارتقای توان چانه‌زنی ایران در رقابت با دیگر کشورهاست. بدون چنین دورنمایی، نه تنها این الگوهای موفق از توسعه بیشتر به سرحداتی که مستعد آن هستند بازمی‌مانند بلکه ممکن است به آرامی در سراشیب سکون و زوال قرار بگیرند؛ حادثه‌ای که خواه‌ناخواه در اشاره به کاهش قدرت ملی در عصر دیجیتال قرار می‌گیرد. رتبه 79 کشور در شاخص آمادگی شبکه برنامه ‏ریزی برای رشد و توسعه تجارت الکترونیکی نیاز به آن دارد که اولا وضعیت شبکه ارتباطی و فناوری اطلاعاتی پاسخگوی نیاز فعلی باشد و دوم آنکه برنامه‏ ریزی و پیش‏بینی درستی از نیاز به سرمایه ‏گذاری در این بخش انجام گیرد. یکی از این شاخص‏ ها شاخص آمادگی شبکه است که به سنجش ظرفیت کشورها در به‏ کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات به‏ منظور افزایش رقابت و رفاه مردم می‏پردازد.

{
    {
  • رسانه‌های اجتماعی به عنوان ابزاری قوی برای رشد تجارت الکترونیک شناخته می‌شوند.
  • |}{
  • اتفاقا یکی از اصلی‌ترین گل‌ولای‌ها و سختی‌های پیش روی حرکت اقتصاد دیجیتال کشور، همین برقراری تعامل و گفت‌وگو با حوزه سیاستگذاری و تفهیم ضرورت‌های دنیای امروز و آینده به آن است که قطعا کار ساده‌ای نیست.
  • |}
  • برندها می توانند تمام فرآیندهای پشت صحنه را نشان دهند و توضیح دهند که چگونه مطالب را بدست می آورند، خدمات را تست می کنند و به جوامع خود باز می گردانند.
  • {
  • رشد استارتاپ‌های فناوری‌محور در ایران به‌عنوان یکی از مهم‌ترین روندهای اقتصادی، به سرعت در حال گسترش است.
  • |}
  • به طور کلی، به شما کمک می کند تا مزیت رقابتی به دست آورید و در مورد استراتژی تجارت الکترونیک خود تصمیمی آگاهانه بگیرید.
  • چالش دیگر امکان جذب سرمایه‌گذاری خارجی است؛ و همچنین قوانین سخت‌گیرانه‌ای که دسترسی ما به بازار سرمایه و حضور در آن را محدود، و تزریق سرمایه به بازار تجارت الکترونیک ایران را سخت و ناممکن کرده است.
|}

بلاگر های معروف ایرانی مانند سایر بلاگرهای جهان در حوزه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند اما بلاگرهای غذا و آشپزی، زیبایی، مد، طنز، فناوری، سبک زندگی، ورزش و گردشگری مخاطبان بیشتری دارند. درآمد بلاگر های ایرانی نیز از جمله موضوعاتی است که اغلب ذهن مخاطبان این افراد را به خود مشغول می‌کند. در این مقاله، درباره مشهورترین بلاگرهای ایرانی و درآمد برخی از آنها توضیح دادیم. صدف که در زمینه بیوتی بلاگری موفق شده، این روزها به بلاگری در حوزه‌های سفر، زندگی روزمره و مد و فشن هم روی آورده است. او از طریق تبلیغ برندهایی مانند سیگما، ورونیک و شین در فضای مجازی کسب درآمد می‌کند.

با رشد چشمگیر تجارت الکترونیک که نمادی از یک سیستم اقتصادی شفاف در دنیا هستند، تفسیر قوانین مطابق با ماهیت این کسب‌وکارها در این حوزه بیش از پیش احساس می‌شود. این امر نه تنها موجب افزایش اعتماد عمومی می‌شود بلکه می‌تواند زمینه‌ساز توسعه پایدار صنعت تجارت الکترونیکی در سال‌های آتی باشد. دو دهه قبل، جدا از پیچیدگی‌ها و مشکلات حوزه کسب‌وکار، فعالیت در محیط ناآشنا با مفهوم تجارت الکترونیکی و فناوری‌های نوین، سختی کار را دوچندان کرده بود.

کاروانسرایی در راه ابریشم دیجیتال

Contact Us
https://blog.tikshahr.ir/%d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%88%d9%81-%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d8%a8%d9%84%d8%a7%da%af%d8%b1-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%87%d8%b1-%d8%b4%d9%87%d8%b1-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86-%da%a9%d8%af%d8%a7%d9%85%d9%86/
Email: info@tikshahr.ir
Phone: 09145622900
, iran, iran

در این میان شرکت‌های موفقی در زیست‌بوم دیجیتال کشور شکل گرفتند، بالیدند و هم‌اکنون می‌درخشند که شرکت دیجی‌کالا در ایران ما، یکی از آنهاست. در یک سناریوی نامتعادل، برخی کشورها که از فناوری‌های پیشرفته‌تر و شبکه‌های مالی کارآمدتری برخوردارند، در موقعیتی خواهند بود که سلطه اقتصادی پیدا کنند؛ درحالی‌که سایر کشورها، صرفا مصرف‌کننده این سیستم‌ها باقی خواهند ماند. این وضعیت، نه‌تنها رقابت عادلانه را تضعیف می‌کند، بلکه باعث محدود شدن فرصت‌های تجاری برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط در کشورهایی با زیرساخت‌های ضعیف‌تر می‌شود. در چنین شرایطی، به‌جای شکل‌گیری یک اکوسیستم دیجیتال یکپارچه، شاهد قطب‌بندی اقتصادی و تسلط معدودی از بازیگران خواهیم بود که به‌دلیل موقعیت فنی برترشان، بر کل جریان تجارت منطقه‌ای مسلط می‌شوند. تفاوت در پوشش اینترنت، ظرفیت پردازش دیتاسنترها، امنیت و کارآمدی درگاه‌های پرداخت و توسعه شبکه‌های توزیع هوشمند، همگی موانعی هستند که روند همگرایی دیجیتال را تهدید می‌کنند. این ناهماهنگی، نه‌تنها اجرای توافقات دیجیتالی را دشوار می‌کند، بلکه ریسک ایجاد شکاف‌های ساختاری و تجاری را نیز افزایش می‌دهد.

دوران غیرسیاسی بودن و سکوت برندها در مورد مسائل اجتماعی گذشته است و اینجاست که رسانه های اجتماعی می درخشند. او ایران‌گرد و جهان‌گردی ایرانی است که خاطرات تصویری سفرهایش را در صفحه اینستاگرامش به اشتراک می‌گذارد. شادی گنجی این روزها درباره فرهنگ و آداب‌ورسوم اقوام ایرانی مطلب می‌نویسد و برای علاقه‌مندان به باستان‌شناسی دوره‌های آموزشی برگزار می‌کند. او در رشته شیمی تحصیل کرده و طبق گفته خودش، آرایشگری را از ویدئوهای آموزشی یوتیوبرها در یوتیوب آموخته است.

    {
  • بررسی دقیق روندها، نوآوری‌ها و چالش‌های موجود در این فضا، نشان از آن دارد که اقتصاد دیجیتال ایران با پتانسیل‌های بالایی مواجه است که می‌تواند به رشد و توسعه پایدار منجر شود.
  • |}
  • تولید محتوای جذاب و متناسب با نیازهای مخاطبان به بهبود تعامل و افزایش آگاهی از برند کمک شایانی می‌کند.
  • با رشد چشمگیر تجارت الکترونیک که نمادی از یک سیستم اقتصادی شفاف در دنیا هستند، تفسیر قوانین مطابق با ماهیت این کسب‌وکارها در این حوزه بیش از پیش احساس می‌شود.
  • {
  • این کار به شما کمک می‌کند تا جمعیت مخاطبانتان را افزایش دهید و به عنوان منبعی معتبر در حوزه‌ی خود شناخته شوید.
  • |}{
  • به یاد داشته باشید که موفقیت در دنیای بلاگری نیازمند زمان و تلاش زیادی است و ممکن است نیاز به صبر و شکیبایی داشته باشد.
  • |}
  • رفع این موانع به چیزی بیش از همدلی با کارآفرینان و صاحبان کسب و کار نیاز دارد.

در این قلمرو نیز مانند دیگر حوزه‌های اقتصادی، محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های خارجی، مداخلات غیرسازنده دولت، مقررات دست و پا گیر، ناهماهنگی نظام بانکی و ضعف در زیرساخت های ارتباطات ریلی، دریایی، هوایی و جاده‌ای، مانعی برای توسعه نوآوری‌های کسب و کار است. رفع این موانع به چیزی بیش از همدلی با کارآفرینان و صاحبان کسب و کار نیاز دارد. بدون یک استراتژی که توسط بینشی جامع در خصوص جایگاه اقتصاد دیجیتال درون رقابت‌های بین‌المللی تجهیز شده باشد، حتی تلاش برای تسهیل نقش‌آفرینی شرکت‌های موفق ایران مانند دیجی‌کالا، کوتاه مدت، تصادفی و برگشت‌پذیر خواهد بود.

این همان الگویی است که در دنیای تکنولوژی شرکت‌هایی مثل آمازون یا علی بابا و یا شاپی(Shopee) در سنگاپور، لازادا (Lazada) در مالزی و نون‌ (Noon) در امارات در حال اجرا و توسعه‌ی آن هستند. وظیفه‌ی سوم ما، سرمایه‌گذاری است و استارت‌آپ‌هایی را که تیم قوی و مدل کسب‌وکار درستی دارند و می‌توانند زنجیره‌ی ارزش ما را تکمیل کنند، شناسایی می‌کنیم و در مرحله‌ی بعد روی آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنیم. ما با شناسایی نقاط قوت و ضعفی که در سازمان وجود دارد به توسعه‌ی سازمان کمک می‌کنیم و در این مسیر تسهیل‌گر هستیم تا استرتژی‌های دقیق‌تری پیاده شود و نتایج آن به صورت آبشاری درون سازمان و شرکت‌های تابعه‌ی گروه سرریز شود.

پلتفرم‌های برخط دیگر امروز یک بخش فانتزی نبوده بلکه سرمایه‌های اصلی ملت ما برای حفظ و ارتقای خود در جغرافیای دیجیتال فردا هستند. بر این اساس و از ابتدای حضورم در وزارت ارتباطات، من و همکارانم از هیچ تلاشی برای حمایت از آن‌ها دریغ نکردیم. ضمن اینکه آمارهای گزارش منتشرشده نیز توسط یکتانت نشان می‌دهد که در سال 98، حدود 28میلیون ایرانی مخاطب اینستاگرام بوده‌اند اما پس از گذشت سه سال یعنی سال 1401 این آمار به 41میلیون نفر رسیده است. طبق بررسی 9هزار کسب‌وکار فعال در اصناف و اتحادیه‌های مختلف که حضور 94درصدی کسب‌وکارهای در اینستاگرام را نشان می‌دهد، می‌توان گفت تقریبا همه کسب‌وکارهای ایرانی در اینستاگرام صفحه دارند. در اینجا رسانه اجتماعی می تواند به عنوان منبع تایید اجتماعی عمل کند، با بررسی نظرات مشتریان و توصیف هایی که بر روی پروفایل های کسب و کار شما ظاهر می شوند.

در نتیجه، بازاری شکل می‌گیرد که در آن مصرف‌کنندگان نه‌تنها از تنوع بیشتر، بلکه از کیفیت بالاتر و قیمت‌های مناسب‌تر بهره‌مند می‌شوند. اما این مسیر تنها در صورتی هموار خواهد شد که طرفین توافق، نه‌تنها به کاهش تعرفه‌ها، بلکه به ایجاد پروتکل‌های مشترک برای هماهنگی سیستم‌های مالی، لجستیکی و نظارتی متعهد شوند. همانطور که اشتراک گذاری ادامه پیدا می کند، به تدریج فاکتورهایی که گوگل برای رتبه بندی یک وبسایت بکار می گیرد با نشان دادن این حقیقت که پست های شما برای مخاطب هدف مفید هستند، تقویت می شوند.

  • البته فروش اینترنتی در ایران با اقبال خوبی رو به رو بوده زیرا بسیاری از خریداران کالا و خدمات دریافته اند که هر محصول یا خدمتی را مستقیما” از تولید کننده و یا ارائه دهنده خدمات تهیه نمایند، مبلغ کمتری را پرداخت می کند.
  • {
  • براساس آخرین گزارش جهانی که در سال 2021 ارائه شده، ایران با کسب امتیاز 46.29 (از 100) و بدون تغییر نسبت به رتبه سال قبل، همچنان رتبه 79 را در بین 134 کشور جهان داشته است.
  • |}
  • در این بین باید گفت ۸۰ درصد تجارت الکترونیکی در کشور در بستر شبکه‌های اجتماعی رخ می‌دهد و ۲۸ درصد نیز در پیام‌رسان‌های اجتماعی اتفاق می‌افتد.
  • ایران پتانسیل بالایی در منابع انسانی دارد اما متاسفانه به دلایلی که برای همه ما روشن است این نیروی متخصص تمایلی به ماندن در ایران ندارد.
  • {
  • از تخصص‌های علمی و فنی تا موضوعات هنری، ورزشی یا حتی زندگی روزمره، بلاگران به صورت فعال در حوضه‌های گوناگون محتوا ایجاد می‌کنند و جمعیت زیادی از مخاطبان خود را جذب می‌کنند.
  • |}{
  • این به شما کمک می کند تا دید کلی بهتری از حضور برند خود در بازار تجارت الکترونیک خاص خود داشته باشید.
  • |}

در بین گروه سنی خریداران نیز باید گفت ۶۰ درصد خریداران را افراد جوان تشکیل می‌دهند و ۵ درصد خریداران نیز کودکان هستند. همچنین ۶۶ درصد خریداران را مردان تشکیل می‌دهند و ۳۴ درصد از خریداران، زنان جامعه هستند. فعالیت‌ها، نوآوری‌ها و اقدامات فعالان اکوسیستم اقتصاد دیجیتال ایران، در توسعه تکنولوژی‌، لجستیک و زیرساخت‌های مرتبط، خلق و توسعه اکوسیستم تجارت الکترونیک (در پرداخت و فین‌تک، هوش مصنوعی، تکنولوژی‌های بازاریابی و ...)، نقشی بی‌همتا در رشد این سهم داشته است. قابل توجه است که این رشد با همه محدودیت‌هایی که برای دسترسی به اینترنت وجود دارد و مشکلات ناشی از تحریم‌ها و عدم سرمایه‌گذاری کافی صورت پذیرفته و چنانچه این محدودیت‌ها برطرف شود، رشدهای خیره‌کننده‌تری در انتظار صنعت اقتصاد دیجیتال ایران است.

واحد توسعه‌ی کسب‌وکار دیجی‌‌کالا وظیفه دارد تا کلان‌روندهایی را که در دنیا و ایران بر این حوزه اثر گذارند شناسایی و پایش کند و متناسب با این تحولات راهبرد و راهکارهای جدیدی را به سازمان پیشنهاد بدهد. وظیفه‌ی دوم ما طراحی و پیاده‌سازی ایده‌های جدید کسب‌وکار است؛ ما در دیجی‌کالا برای این‌که بتوانیم اکوسیستم کسب‌وکاری را که ساختیم تکمیل کنیم، نیاز داریم مدل‌های کسب‌وکار جدیدی را اضافه کنیم. این مدل‌ها ممکن است متأثر از تحولات فضای کلان در کشور باشد، یا حاصل وضعیت رقابتی‌ای که در آن قرار داریم. این امکان هم وجود دارد که کلان‌روندهای تکنولوژی ما را به سمت وارد شدن در مدل‌های کسب‌وکار جدید ببرد.

در این مسیر، رسانه‌ها به‌ویژه تریبون اقتصاد، نقش مؤثری در تحلیل و اطلاع‌رسانی در مورد این تغییرات ایفا کرده‌اند. بررسی دقیق روندها، نوآوری‌ها و چالش‌های موجود در این فضا، نشان از آن دارد که اقتصاد دیجیتال ایران با پتانسیل‌های بالایی مواجه است که می‌تواند به رشد و توسعه پایدار منجر شود. در مجموع، تحول اقتصاد دیجیتال در ایران، به‌ویژه با ظهور فین‌تک و استارتاپ‌های فناوری‌محور، به‌عنوان یک پدیده مثبت و رو به رشد شناخته می‌شود. با توجه به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در اقتصاد دیجیتال ایران و همچنین چالش‌های موجود، به‌نظر می‌رسد که آینده‌ای پر از پتانسیل برای این حوزه انتظار می‌رود.

کسب درآمد به این روش صرفا” به فروش اینترنتی خودرو و ملک و … محدود نمی‌شود بلکه این شیوه در هر نوع کسب و کار کاربری دارد. با این وضعیت کاملا روشن است که کشور ایران نیازمند تحولی بسیار جدی در سطح اقتصاد دیجیتال است و لازمه اساسی این تحول نیز، تغییر و تحول نگاه سیاستگذاران به این حوزه است. در واقع مشکل ما در این حوزه پیش از هر چیز، اشتباه مجموع نگاه‌هایی است که منجر به سیاست‌گذاری اقتصاد می‌شود. به عبارتی در هنوز در ایران، سیاستگذار شرایط لازم برای فعالیت کسب‌وکارها و شرکت‌های مرتبط با اقتصاد دیجیتال را آنچنان که باید به رسمیت نشناخته است. در امتداد این نگاه نیز، بنگاه‌ها و مراکز بزرگ تجاری-اقتصادی کشور عموما در بخش‌های دولتی، عمومی و خصولتی، ضرورت منطبق شدن با چشم‌اندازها و ملزومات اقتصادی روز دنیا و خصوصا فناوری‌های برتر را نپذیرفته‌اند و متوجه زنجیره ارزش افزوده آن نیستند. ما در حال گذراندن دوران خارق‌العاده‌ای هستیم؛ دورانی پر از تغییرات، فرصت‌ها و چالش‌ها.

رفع موانع فعالیت این کسب‌وکارها و همچنین عدم ایجاد دست‌انداز و پاپوش برای این سکوها باید جزو رئوس یک دولت عدالت‌محور باشد. دولت باید اقتصاد را از دست نور چشمی‌ها گرفته و آن را تبدیل به اقتصاد مردمی کند. آمار و ارقام این فصل نشان می‌دهد با وجود مشکلاتی چون اختلال‌ در زنجیره تامین کالا و قوانین و مقررات بازدارنده‌ای مانند ممنوعیت واردات بعضی کالاها، کاهش سرعت اینترنت و فیلترینگ در سال گذشته، فروشگاه‌های اینترنتی همچنان مورد توجه خریداران و فروشندگان هستند. گزارش‌های پادرو نشان می‌دهد که در نیمه دوم تابستان و با شروع اختلال در اینترنت و کاهش پهنای باند اینستاگرام، میزان فروش فروشندگان اینستاگرام به 50درصد کاهش یافت.

  • این افراد معمولاً با تصاویر زیبا و داستان‌های جذاب از سفرهای خود مخاطبان را به خود جلب می‌کنند.
  • تجارت الکترونیک و تجارت مجازی باید کم کم جای تجارت حضوری رو بگیره تا مرزی برای تجارت وجود نداشته باشه.
  • {
  • مطالب فوق نشان می‌دهد که کسب‌وکارها حتی با وجود فیلترینگ سعی می‌کنند که در فضای اینستاگرام بمانند و به فعالیت خود ادامه بدهند که از جمله دلایل آن می‌توان به شکل‌گیری برند کسب‌وکارها بر بستر اینستاگرام اشاره کرد.
  • |}
  • ویژگی‌هایی که بنیان‌ نسل بعدی پلتفرم ما را پایه‌ریزی می‌کند و به وضوح در راستای دور شدن از مدل‌های کسب‌وکار قدیمی‌تر با بازی حاصل جمع صفر و -در عوضِ آن- تمرکز بر منافع برای همه ذی‌نفعان است.
  • {
  • برای اولین بار در تاریخ کشور مردم هزاران روستای ایران از همان خدمات و کالایی استفاده کردند که مردم پایتخت.
  • |}{
  • این افراد می‌توانند از این فرصت بهره‌برداری کنند تا تأثیرگذاری خود را افزایش دهند و با ارتقاء محتوا و ارتقاء تعامل با مخاطبان، به جامعه مجازی واقعی‌تری بسازند.
  • |}

به عنوان مثال، اینستاگرام با توجه به قابلیت‌های بصری قوی، مناسب برندهایی است که به دنبال جذب مخاطبان جوان هستند. با بررسی بلاگران مشابه در حوزه‌ی شما می‌توانید از تجربیات آن‌ها استفاده کنید و بهترین روش‌ها را در نظر بگیرید. برای استفاده از مطالب وب‌سایت درباره گروه دیجی‌کالا، داشتن «هدف غیرتجاری» و ذکر «منبع» کافیست. شبنم در تهران متولد شد، اما بعدها همراه همسرش به آمریکا و بعد ترکیه مهاجرت کرد. او از جمله بلاگرهایی به شمار می‌رود که تلاش می‌کنند با تبلیغ محصولات آرایشی و بهداشتی کسب درآمد کنند. تجارت الکترونیک به معنی تجارتی است که به صورت اینترنتی و بدون نیاز به حضور داشته باشد.

براساس گزارش‌های «پادرو» که حدود 3ماه پیش منتشر شد، در نیمه ابتدایی سال گذشته حدود 650هزار فروشگاه عمومی در اینستاگرام فارسی فعالیت می‌کردند که این آمار بعد از فیلترینگ به 330هزار فروشگاه کاهش یافت. این آمارها در حالی ثبت شده که از شهریور سال 1401 تاکنون شبکه‌های اجتماعی خارجی مانند اینستاگرام و واتس‌اپ فیلتر شده‌اند و به‌طور عادی نمی‌توان وارد آنها شد. کسب‌وکارهای فناورانه، اگر در محیطی یکپارچه و بدون موانع مرسوم فعالیت کنند، می‌توانند علاوه بر افزایش درآمدهای ارزی، انگیزه متخصصان و جوانان را برای ماندن در منطقه و مشارکت در پروژه‌های نوآورانه تقویت کنند. رسانه اجتماعی فرصت های بی شماری را در اختیار برندها قرار می دهد تا با مخاطب خود ارتباط برقرار کنند و نباید آن را هدر دهید. با توجه به این که تعداد وسیعی از افراد روزانه از این پلتفرم های استفاده می کنند، طبیعی است که محتوای تولید خود را در آنجا پست کنید و محصول خود را تبلیغ نمایید. وقتی صحبت از افزایش دسترسی به محتوا و دستیابی به مخاطبان بیشتر به میان باشد، رسانه اجتماعی یک رویکرد قابل اعتماد است.

همانطور که اشاره شد این مجموعه‌ها تا اینجا در یک زمین پر از گل‌ولای پیش آمده‌اند و بعید به نظر می‌رسد که این مسیر به سرعت اصلاح شود. اتفاقا یکی از اصلی‌ترین گل‌ولای‌ها و سختی‌های پیش روی حرکت اقتصاد دیجیتال کشور، همین برقراری تعامل و گفت‌وگو با حوزه سیاستگذاری و تفهیم ضرورت‌های دنیای امروز و آینده به آن است که قطعا کار ساده‌ای نیست. برای اولین بار در تاریخ کشور مردم هزاران روستای ایران از همان خدمات و کالایی استفاده کردند که مردم پایتخت. در نظرسنجی‌هایی که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی انجام شده، هر واحد تجارت الکترونیکی امکان انتخاب هم‌زمان چند شبکه اجتماعی را دارا بوده است. نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد که تلگرام با 41درصد در رده دوم و واتس‌اپ با 37درصد استفاده در رده سوم قرار دارند و نکته قابل توجه این است که بعد از فیلتر شدن واتس‌اپ در سال 1401، تلگرام از واتساپ پیشی گرفت. تحول اقتصاد دیجیتال در ایران به‌عنوان یک روند انقلابی، نه تنها به ظهور فین‌تک و استارتاپ‌های فناوری‌محور منجر شده، بلکه زمینه‌ساز ایجاد یک محیط پویا و نوآورانه در بازارهای مختلف گردیده است.

نوسانات اقتصادی، تحریم‌ها، و مشکلات زیرساختی از جمله این چالش‌ها به‌شمار می‌آیند. این عوامل می‌توانند به‌طور مستقیم بر روی عملکرد استارتاپ‌ها تأثیر بگذارند و آن‌ها را در مسیر رشد دچار مشکل کنند. او در ۱۹سالگی وارد تیم ملی پرتاب وزنه جوانان بلاروس شد و در سال ۲۰۰۵ توانست نایب قهرمان مسابقات پرتاب وزنه باشگاه‌های اروپا شود. تاتیانا سال ۱۳۸۶ با پیمان رجبی ازدواج کرد و پس از کسب تابعیت ایرانی به لیلا رجبی تغییر نام داد.

{
    {
  • با این حال، نیروی محرک واقعی این تحول، در گرو زیرساخت‌های دیجیتالی است که تنها در صورت تحقق همکاری‌های راهبردی و تعهد به استانداردهای مشترک می‌توانند به شکوفایی برسند.
  • |}{
  • بعد از اینستاگرام، واتس‏اپ و تلگرام با سهم ‏های 49 و 32 درصدی در استفاده کسب و کارهای مورد بررسی قرار گرفته ‏اند.
  • |}
  • علاوه بر این، برندها می‌توانند با انتشار محتوای آموزشی و راهنماهای کاربردی، کاربران را به یادگیری بیشتر تشویق کرده و ارزش بیشتری برای آن‌ها ایجاد نمایند.
  • {
  • در نهایت، اگر ایران و شرکای تجاری آن نتوانند یک سازوکار مالی قابل‌اتکا و یکپارچه برای انتقال پول و تسویه حساب‌های بین‌المللی ایجاد کنند، حتی قوی‌ترین مدل‌های تجارت دیجیتال نیز در عمل با بن‌بست مواجه خواهند شد.
  • |}
  • ۳- ما ایمان داریم که همکاران‌ در دیجی‌کالا یکی دیگر از ارکان این توسعه هستند.
  • تحول اقتصاد دیجیتال در ایران به‌عنوان یک پدیده نوظهور، تأثیرات عمیق و گسترده‌ای بر روی بازارها و صنایع مختلف داشته است.
|} {

نوآوری‌های کلیدی در استارتاپ‌های ایرانی

|}

از آنجایی که شما به طور مستمر محتوای آموزنده در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارید، منبع قدرتمندی برای بازدیدکنندگان جدید می باشد. هرچه محتوای مفید بیشتر در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارید، مخاطبان احتمالاً آن مطالب را با دوستان و دنبال کنندگان خود به اشتراک خواهند گذاشت. بنابراین، با استفاده از تایید اجتماعی و محتوای تولید شده توسط کاربر به خریداران آنلاین خود نشان دهید که شما برندی قابل اعتماد و مطمئن هستید.

این مزیت بزرگ فروشگاه های رسانه های اجتماعی است، زیرا به جای اینکه آنها مجبور شوند به شما مراجعه کنند، شما به سراغ مشتریان خود می روید. فرصت ها بی پایان هستند، که می تواند راه اندازی یک پروفایل کسب و کار در رسانه های اجتماعی باشد. به همین دلیل است که بر مهم ترین مراحلی که برای بهره مندی از مزایای جوامع دیجیتالی و حضور آنلاین به این شکل و فرم باید بردارید، تمرکز کردیم. فرزین فردیس عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی نیز در این نشست گفت ظرفیت تولید سرمایه داخلی ما ۵ تا ۱۰ میلیارد دلار است و از این جهت در بهترین حالت بین ۳۰ تا ۴۰ میلیارد دلار و حتی تا ۱۰۰ میلیارد دلار برای رشد ۸ درصدی اقتصادی که در برنامه‌های توسعه اشاره شده نیاز داریم. اما به رغم همه شعارها برای دعوت از سرمایه‌گذاران آنها را می ترسانیم هم سرمایه‌گذاران داخلی و هم خارجی. تعامل فعال با کاربران از طریق پاسخ‌دهی به نظرات و پیام‌ها به ایجاد اعتماد به برند کمک می‌کند.

آن‌چه ما از دموکراتیزه شدن در نظر داریم، این است که خدماتی که تسهیل‌گر فضای تجارت الکترونیک است فارغ از همکاری در بستر بازارگاه دیجی‌کالا، برای تمام فروشندگان آنلاین در ایران در دسترس باشد. قطعاً این موضوع رقیب بیش‌تر هم برای دیجی‌کالا ایجاد می‌کند اما باوری در دیجی‌کالا وجود دارد که می‌گوید ما خودمان باید خودمان را به چالش بکشیم، قبل از آن که تغییرات از بیرون به ما تحمیل شود. این غیرمتمرکز شدن بخشی از مسیر تجارت الکترونیک است که بالاخره در ایران پیموده خواهد شد و چه بهتر که خود ما پیشرو در این راه باشیم. آمارهای مرکز توسعه تجارت الکترونیک نشان می‌دهد که فیلترینگ نتوانسته است جلوی استفاده شرکت‌ها از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام را بگیرد و هنوز نقش قابل توجهی در فروش این شرکت ها ایفا می‌کنند و تقریبا تمامی کسب‌وکارهای ایرانی در اینستاگرام صفحه دارند.

تجارت الکترونیک روز به روز گسترش می یابد و باعث افزایش پیشرفت در یک کشور می شود. باور دارم در این بین وظیفه دولت تقویت و شتاب‌دهی به فعالیت‌های نوآورانه ستاره‌های زیست‌بوم و بسترسازی برای ظهور و بروز شرکت‌های مشابه در فضای سالم رقابتی در کشور و توسعه بازارهای داخلی و خارجی برای آن‌هاست. یادمان باشد اقتصاد پلتفرمی یعنی اقتصاد مردمی و باید از اقتصاد قوم و خویشی که منافع را در دست عده‌ای قرار می‌دهد، دوری کنیم. اگر دولت بخواهد اقتصاد را مردمی کند، نباید به جنگ با استارتاپ‌ها برود یا اینکه آن‌ها را امنیتی بخواند و راه‌های تامین منابع مالی‌شان را قفل کند.

این نوآوری‌ها معمولاً به‌صورت تکنولوژیک و خدماتی بروز می‌کنند و توانسته‌اند نیازهای خاص بازار ایران را پاسخ دهند. رسانه تریبون اقتصاد با تحلیل و بررسی این نوآوری‌ها، به‌ویژه در حوزه‌هایی چون هوش مصنوعی، بلاک‌چین، و اینترنت اشیاء، اطلاعات مفیدی را در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است. آنچه ما در دیجی‌کالا به آن افتخار می‌کنیم ایجاد نوعی از عدالت اجتماعی در فرآیند خرید و فروش است. به واسطه‌ی دیجی‌کالا یک خریدار در هر نقطه از ایران به بازار یکسانی دسترسی دارد که می‌تواند تجربه‌ی خرید عادلانه و آگاهانه‌ای را رقم بزند.

این همگرایی می‌تواند طیف گسترده‌ای از حوزه‌ها را شامل شود؛ از فین‌تک و پرداخت‌های چندارزی گرفته تا امنیت سایبری، بلاک‌چین و لجستیک هوشمند. یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای تجارت آزاد دیجیتال، استانداردسازی سیستم‌های پرداخت است. در حال حاضر، بسیاری از شرکت‌های کوچک و متوسط (SMEs) به‌دلیل موانع مالی و پیچیدگی‌های ارزی، از حضور در بازارهای بین‌المللی بازمی‌مانند. اما اگر ایران و کشورهای عضو اتحادیه بتوانند یک سیستم پرداخت مشترک و چندارزی توسعه دهند، این شرکت‌ها خواهند توانست با حداقل هزینه و بدون نیاز به واسطه‌های مالی پرهزینه، وارد بازارهای جدید شوند.

در گزارش تجارت الکترونیک ایران آورده شده که بر اساس نتایجی که از پرسش‌نامه‌ها به دست آمده است، قشر جوان عمده مخاطب واحدهای تجارت الکترونیکی بوده‌اند و پس از آنان میانسالان با 45درصد در جایگاه بعدی قرار دارند. همگرایی دیجیتال میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، اگرچه فرصتی کم‌نظیر برای توسعه تجارت منطقه‌ای فراهم می‌کند، اما در عمل، با موانع ساختاری و پیچیدگی‌های متعددی روبه‌روست. بدون رفع این چالش‌ها، تحقق یک اکوسیستم یکپارچه و کارآمد تجاری امکان‌پذیر نخواهد بود. بازار مشترک ایران و اتحادیه با جمعیتی بالغ بر ۲۶۰میلیون نفر، ظرفیتی بی‌نظیر برای توسعه صادرات، جذب سرمایه و تقویت نوآوری‌های فناورانه ایجاد می‌کند.

بلاگر https://blog.tikshahr.ir/%d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%88%d9%81-%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d8%a8%d9%84%d8%a7%da%af%d8%b1-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%87%d8%b1-%d8%b4%d9%87%d8%b1-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86-%da%a9%d8%af%d8%a7%d9%85%d9%86/
معروفترین بلاگرها در هر شهر