در رخ زياد بودن لقي بايد رينگ پیستون را تعويض نمود و يا در شکل سايش زياد سيلندر تعميرات حتمی را براي سيلندر در حیث گرفت . حیاتی دقت به شكل (5) ، ملاحظه مي شود كه در هنگام بالا رفتن پيستون مقداري گاز متراكم شده بين رينگ و پيستون قرار گرفته و منجر باز شدن رينگ مي گردد در اين شکل رينگ حیاتی نيروي بيشتري به جداره سيلندر چسبيده و از خروج سوخت و هواي فشرده جلوگيري مي كند. در اين حالت در كورس تراكم فشار گاز در حال تراكم به پله داخلي نيرو اعمال كرده و باعث مي شود كه رينگ کلیدی نيروي بيشتري به جداره سيلندر چسبيده و عمل آب بندي را خوب تر انجام مي دهد. درهمين وضعیت نصیب پاييني رينگ نيز به جا رينگي چسبيده و از خروج سوخت و هواي فشرده شده از شيار جا رينگي نيز جلوگيري مي شود . همین رینگ پیستون مربوط به موتور 5-140 کوماتسو می باشد که تولید شرکت TP می باشد. علت همگانی پیدایش همین خلل ، شکسته شدن بیرینگهای سوزنی needle bearings در نصیب سر تبارک یا این که ریز شاتون هست ( ولی در موتورهای کوچکی که از همین مدل بیرینگها استفاده می شود چون اکثر زمان ها موتورهای بجای بیرینگ سوزنی از بوش بیرینگ به کار گیری می نمایند یا این که یاتاقانهای بی آلایش plain bearing ) یا این‌که حلقه پیستونها شکسته شده و یا این که خار محافظ گژن پین رها می شود و این خلل را بوجود می آورد. هنگامی تسمه تایم ببرد، ریتم باز و بسته شدن سوپاپ ها بهم میریزد و چنانچه دور موتور بالا باشد، بسته به طراحی موتور به احتمال زیاد سوپاپ حساس تراز رویی پیستون بازخورد می نماید و منهای شکسته شدن خویش سوپاپ منجر زخم دیدن پیستون هم میشود. این پیستون موتور طوری طراحی شده که تو خالی هست و در حجم خالی آن نمک ریخته شده تا بتواند کمی در جذب حرارت اثرگذار باشد . لقي تقريبی بين سيلندر و پيستون حساس دقت به شكل (4) ، بايد بين0/03 تا0/1 ميلي متر کلیدی دقت به نوع و جنس پيستون باشد به نحوی كه فيلر اصلی نيرويی بين 20 تا 35 نيوتن از بين سيلندر و پيستون بیرون گردد. واجب به ذكر می باشد كه مطابق شكل (4) بايد بين پيستون و سيلندر نيز لقي مناسبي را در لحاظ گرفت تا در صورت تغيير بعدها پيستون و سيلندر به دليل تغيير دما ، پيستون داخل سيلندر گير نكنند. در صورتی که شما این نوشته آموزنده را دوست داشتید و می خواهید دیتاها بیشتری در گزینه پیستون دوو ماتیز لطفا از وبسایت ما دیدن کنید.

ایندکسر