از جمله ویژگی­های پیستون بیضی شکل می­توان به ابعاد خاص آن اشاره کرد، در واقع این پیستون­ها از قطری به اندازه 0.006 اینچ یا 0.15 میلی متر برخوردار هستند و مانع از چسبیدن پیستون به سیلندر می­ شوند. همانگونه که اشاره شد موتورهای دیزل بر اساس نحوه کار کردن به دو دسته موتورهای چهارزمانه و دوزمانه تقسیم میشوند. رینگ های تراکم معمولا از چدن ساخته می شوند، در بعضی موتورهای دیزل و پر قدرت از رینگ هایی استفاده می شود که از چدن نشکن ساخته شده اند. باید توجه نمود که رینگ های کمپرسی در شیار رینگ های بالایی پیستون نصب می شوند. این پخی لبه باعث پیچش رینگ پیستون در زمانی که فشار گاز احتراق از روی آن برداشته شود میگردد. البته چنین نیست که مشکل ناک یا احتراق نامنظم در اتومبیلهای غیر توربوشارژ که از موتورهای تنفس طبیعی استفاده میکنند، مشکلساز نباشد و قطعاً در این موتورها نیز میتواند تأثیر منفی بگذارد. این موضوع بهخصوص در خودروهایی که در سیکلهای کوتاهمدت حرکت میکنند، بیشتر اتفاق میافتد (مانند پیمودن مسافتهای کوتاه در شهر) زیرا روشن و خاموش کردن مکرر موتور، گرفتگی انژکتورها را افزایش میدهد.

وقتی راندمان احتراق افت کند، اغلب مجبور میشوید بیشتر گاز بدهید و سوخت بیشتری مصرف کنید تا سطح عملکرد دلخواه شما حاصل شود. افت راندمان احتراق منجر به سوختن ناقص و ناهماهنگ سوخت و افزایش تولید آلایندهها میشود. مخلوط سوخت و هوای فقیر (هوای زیاد و بنزین کم) در سیلندرها منجر به احتراق ناقص میشود. این حالت در اثر فقیر بودن بیشازحد مخلوط سوخت هوا (هوای زیاد و بنزین خیلی کم) که در اثر کثیف بودن انژکتور پیش میآید، اتفاق میافتد. استفاده از انژکتورشویهای دستی با هزینه کم و سهولت استفاده، میتواند بروز عیب را کاهش دهد. از آنجایی که بطری کج است ارتفاع آب کمتر، نسبت به حالت سرو ته کمتر است و فشار ناشی از آن کم است. این امر سبب میشود تا لبه تیز آن با جداره تماس پیدا نکند. انژکتورها بهصورت هماهنگ با هم کار میکنند و به همین خاطر اگر تصمیم دارید انژکتورهای نو بخرید، باید کل انژکتورها را تعویض کنید. هرچند بهتر است پیش از بروز مشکل، بهصورت اصولی و منظم از انژکتورشورها (هم افزودنیهای مایع و هم کیت تمیزکننده دستی) استفاده کنید. حتی بعد از بروز عیب، قبل از اینکه خودروی خود را به مکانیکی ببرید، افزودن یک مایع تمیزکننده انژکتور به مسیر سوخت (مسیر سوخت از باک تا ریل سوخت و انژکتورها) ممکن است مشکل خودرویتان را حل کند.

میله اتصال جهت سیلندر که این نیرو روی آن عمل می کند به عنوان طرف رانش شناخته می شود و هم پیستون و هم دیواره سیلندر در این ناحیه دچار سایش بیشتری می شوند. امکان دارد که پیستون در چندین محل به شکل عمودی و از دور تا دورش دچار گرفتگی شود و در داخل سیلندر گیر کند، سیلندر این موتور برای پیستون خیلی کوچک است و در زمان روشن شدن موتور خودرو براثر انبساط حرارتی پیستون بدنه پیستون به دیواره داخلی سیلندر فشار وارد میشود و موجب میشود که پیستون در داخل سیلندر گیر کند. پاشش سوخت بهصورت نامساوی بین سیلندرها باعث میشود که دور موتور خیلی پایین بیاید و حالت واماندگی رخ دهد. در موتورهای توربوشارژر، هوا بهصورت فشرده وارد موتور میشود و خطر فقیر بودن مخلوط سوخت و هوا، افزایش مییابد. البته در مرحله نهایی تولید به منظور افزایش استحکام، عملیات حرارتی نیز بر روی آن انجام می شود. اگر احتراق به تأخیر بیفتد یا جلوی آن گرفته شود از قدرت موتور کاسته میشود و خودرو شتاب کافی نخواهد پیستون بخاری گازی داشت. انژکتورشورهای مایع برای افزایش اکتان سوخت طراحی نشدهاند و راهحلی برای این مشکل نیستند، ولی محصولاتی در بازار هستند که علاوه بر شستشوی انژکتور، عدد اکتان بنزین را بالا میبرند و در نتیجه به کاهش ناک یا انفجارهای نامنظم خطرناک کمک پیستون پژو 2000 میکنند.

خرید این محصولات با ضمانت کیفیت و اصالت از اولین و برترین نکاتی است که خریداران را ملزم به دقت میکند چرا که ارائه کالاهای تقلبی و ارزان قیمت در بازار بسیار رایج شده و فروشندگان معتبر را نیز دچار مشکلات گوناگونی نموده است. قبل از اینکه وارد جزئیات شویم، باید گفت که هیچ روش مطمئنی برای مطلع شدن از وضعیت دقیق سلامت انژکتورها وجود ندارد، جز اینکه بهصورت دستی نازلهای سوخت پاش بررسی شوند و با کمک دستگاههای مخصوص، آزمایشهای جریان سوخت صورت گیرد. و از آنجاکه در هر موتور چندین انژکتور وجود دارد که باید سوخت را بهصورت یکنواخت بپاشند، تنها یک انژکتور کثیف میتواند در عملکرد موتور تأثیر بگذارد. مثلاً ضعف پمپبنزین خودرو، میتواند علایمی مشابه گرفتگی انژکتور داشته باشد. این موضوع باعث میشود مراحل اولیه گرفتگی انژکتورها قابلتشخیص نباشد. برای کسی که به خودرویش اهمیت میدهد، اما دانش فنی کافی ندارد، تشخیص سلامت موتور خودرو و دریافت علائم گرفتگی انژکتورها ممکن است کار دشواری باشد. حلقه های فشاری همچنین برای انتقال حرارت از پیستون به دیواره سیلندر عمل می کنند ، جایی که مایع خنک کننده ای که از طریق جلیقه های آب جریان دارد ، پخش می شود. این عمل یعنی هدایت و خارج کردن گاز های ناشی از احتراق، در اکثر خودرو های امروزی توسط مانیفلد ها انجام می گردد.

اگر شما این مقاله آموزنده را دوست داشتید و می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد پیستون پیکان لطفا از سایت ما دیدن کنید.

ایندکسر